مدیریت کسب و کار
پیمان اکبری؛ مرضیه دهقانی زاده؛ سیده سعیده دیده کنان
چکیده
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده از فرمول کوکران 196 نفر بهعنوان نمونه به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) خوب برآورد شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMARTPLS، نشان دهنده آن است که پارادوکس سازماندهی بر دوسوتوانی یادگیری تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار دارد و دوسوتوانی یادگیری بر خلاقیت سازمانی، تابآوری سازمانی و انرژی سازمانی به ترتیب تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار، تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار و تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار دارد در نهایت دوسوتوانی یادگیری میتواند نقش میانجیگری خود را ایفا کند. با وجود مدل طراحی شده میتوان انتظار داشت که اداره مذکور به منظور توسعه کارآفرینی در سطح شرکت حتماً به نقش دوسوتوانی یادگیری متوسل شود تا بتواند تاثیرات پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری (خلاقیت، تابآوری و انرژی) را بهتر نشان دهد.
علی دماوندیان؛ پیمان اکبری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی عملکرد شغلی نوآورانه با تاکید بر شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان، سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری (187 نفر) کارکنان دانشگاه پیام نور استان یزد در سال 1401 بوده که با روش تصادفی ساده و از طریق کوکران (124 ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی عملکرد شغلی نوآورانه با تاکید بر شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان، سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری (187 نفر) کارکنان دانشگاه پیام نور استان یزد در سال 1401 بوده که با روش تصادفی ساده و از طریق کوکران (124 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استانداردی بودند که در این زمینه وجود داشتند که از روایی و پایایی خوبی نیز برخوردار بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرمافزار Lisrel، نشان دهنده شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر سرمایه اجتماعی، عملکرد شغلی نوآورانه و اشتراکگذاری دانش تاثیر مثبت و معناداری دارند. سرمایه اجتماعی بر اشتراکگذاری دانش و عملکرد شغلی نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. اشتراکگذاری دانش بر عملکرد شغلی نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش به تایید رسید.